Få overblik over elmarkedet

Elmarkedet skal være til at forstå. Her kan du få et hurtigt overblik over elmarkedet og blandt andet læse om, hvor din el kommer fra, hvad du skal gøre ved strømafbrydelse, hvordan din elpris fastsættes og meget andet. Har du andre spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til vores kundeservice.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​








Godt at vide

  • Strømafbrydelse - hvad kan du gøre?
    +

    Er strømmen gået, er der flere ting, du skal gøre. Du kan starte med at tjekke, om HFI-/HPFI-afbryderen er slået fra. Hvis alle gruppeafbrydere er slået fra, så prøv at tænde afbryderne igen én ad gangen, til du finder det defekte apparat. Når du finder fejlen, kan du skrue sikringen ud, skifte den og slå HFI-/HPFI-afbryderen til igen. Så skulle strømmen gerne virke igen. Har du stadig ikke strøm, kan strømafbrydelsen skyldes en fejl på det lokale elnet, og så skal du ringe til os på 70 10 20 33. Så sidder vi klar til at hjælpe dig.

  • Hvordan opstår strømafbrydelse?
    +

    I Danmark er det typisk vejret, som er årsag til strømafbrydelser. For eksempel kan storm, orkaner og isslag forårsage skader på højspændingsnettet, som giver strømafbrydelser. Det danske elnet er robust, og derfor er strømafbrydelser sjældne i Danmark. Faktisk har vi danskere strøm i stikkontakten 99,997 % af tiden.

  • Hvad er el? Og hvordan får jeg strøm?
    +

    El er en råvare ligesom olie, kaffe eller stål. Men el kan ikke lagres. 58 % af strømmen kommer fra vind, vand og sol. Resten kommer fra kul, affald, biogas, naturgas og atomkraft. Elnettet transporterer strømmen fra kraftværkerne ud i landet. Og på sin vej passerer strømmen gennem transformatorstationer, der reducerer spændingen, og sender el ud i dine stikkontakter. Det statsejede selskab, energinet.dk, og dit lokale netselskab står for transporten og forsyningssikkerheden. Til gengæld har vi som dit elselskab ansvaret for, hvor meget strøm du bruger. Og bliver du i tvivl om noget som helst, kan du altid ringe til OK på 70 10 20 33.

  • El til variabelpris og el til fastpris?
    +

    Som elselskaberne køber vi el til spotpris, det vil sige time for time. Men din elpris bliver fastsat efter andre modeller, typisk som variabel pris og fast pris. Variabelpris er gennemsnittet af elbørsens priser fra forrige måned, og derfor følger variabelpris altid markedsprisen op og ned. På den måde får du mulighed for at udnytte prisdyk i elmarkedet. Vil du kende din præcise elpris måned for måned, så skal du vælge fastpris. Her låser du prisen fast for en bestemt periode, så du altid betaler samme pris. 

     
  • Nye regler – ny regning pr. 1. april
    +

    Den 1. april 2016 kom der nye regler på elmarkedet, som gør det nemmere for dig som kunde. Nu skal du kontakte OK på 70 10 20 33, hvis du har spørgsmål til dit elforbrug, skal flytte eller oplever problemer. De nye regler betyder også, at du fremover kun får en samlet regning for både forbrug og afgifter fra din leverandør. Regningen får du stadig 4 gange om året, men den er blevet mere simpel og til at forstå.

Sådan virker elmarkedet

 

Er altid blevet behandlet godt

"Jeg har ikke noget at være utilfreds med. Når jeg ikke har haft styr på tingene, så har jeg bare ringet til OK, og fået svar på det, som jeg skulle, og er altid blevet behandlet godt, folk er grundige og rigtig søde."

R.M, 28. januar 2015

Kundeservice har altid åbent

Ring 70 10 20 33

Åbent alle hverdage fra kl. 7-20 og i weekenden fra kl. 8-18.
Har du akutte spørgsmål, kan du også ringe uden for åbningstiden.