H. Daugaard vil køre på den grønne bane

Det kan være en udfordring for transportvirksomheder at få det til at hænge sammen økonomisk, hvis man skal nedbringe sin CO2-udledning og bidrage til den grønne omstilling ved at skifte diesel ud med et mere miljøvenligt alternativ. Samtidig kan det være en udfordring at tænke andre energibesparende tiltag ind i en travl hverdag, men nu er der en dør åben for at hente energibesparelser andre steder.

”Flere af vores kunder efterspørger grønne alternativer, men for mange af dem er det ikke en mulighed økonomisk at skifte brændstof, eksempelvis til HVO. Det er simpelthen for dyrt for dem, men ved at begynde at se på forbruget af el, vand og varme, kan vi alligevel hjælpe dem med at spare CO2,” siger Henrik Dehn, markedschef på transportområdet i OK.

Det er her, at synergien med OK’s datterselskab EnergiData A/S opstår.  

Kunderne hos OK oplever det som en ekstra service, når OK’s transportteam præsenterer EnergiDatas løsning, og de viser stor interesse for at høre mere om løsningen. En af de kunder var H. Daugaard ved Kolding, som er transportkunde hos OK. De fik besøg af EnergiData og er nu i gang med at implementere energistyringsværktøjet MinEnergi 2.0.

Vil i front med de største i branchen
H. Daugaard vil bruge MinEnergi 2.0 til at kortlægge, hvor de står i dag i forhold til energiforbrug og CO2-udledning for at kunne sætte mål for fremtiden. Det er den samlede påvirkning fra hele organisationen, der skal danne ramme for målene, som er konkurrenceparameter i branchen.

”Vi har søgt efter et værktøj, der kan give os det samlede overblik over vores CO2-udslip. Det værktøj har vi fundet med MinEnergi 2.0, hvilket gør, at vi fremadrettet kan arbejde strategisk med bæredygtighed. Nu får vi overblikket og muligheden for at dokumentere vores indsats og se i hvilken retning, det går med energiforbruget og CO2-udslippet. Det giver os fundamentet for at kunne arbejde efter konkrete og grønne mål,” siger Michael Frihagen, adm. direktør hos H. Daugaard.

”Vi har et brændende ønske om, at den grønne vinkel skal være en forretningsmulighed, og vi ønsker at agere grønnere, fordi vi ser det som en forpligtelse. Behovet er stort for at fortælle kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere, at vi er på den grønne bane, og MinEnergi 2.0 er et værktøj, der kan gøre den indsats 100 procent transparent for os og vores kunder, Siger Michael Frihagen.

OK blev indgangsvinkel
Den eksisterende relation til OK blev indgangsvinklen til samarbejdet med EnergiData.

”Vi havde et behov og havde undersøgt markedet. Det var god timing, da vores kontaktperson ved OK nævnte muligheden for at opnå energibesparelser og følge CO2-udledningen med MinEnergi 2.0, så synergien mellem OK og EnergiData viste sig at blive en fordel for os,” siger Michael Frihagen.

Det er ikke kun H. Daugaard, der kan få glæde af synergien mellem OK og EnergiData.

”Vi mærker en stigende interesse fra vores transportsektoren, som er begyndt at få øjnene op for, at der er noget at hente i det grønne regnskab ved at begynde at se på energiforbruget i lager- og kontorbygninger. Derfor er samarbejdet mellem os og EnergiData interessant for flere af vores kunder,” siger Henrik Dehn til slut.

26. aug. 21
  • OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus. 
  • OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 76 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • OK har tre biogasstationer og lægger desuden tankstationer til fire af Everfuels brint-tankanlæg
  • Foruden energiprodukter sælger OK mobiltelefoni og forsikringer. 

Relaterede fotos

Download fotos til brug i dit pressemateriale

Anne Dyrholm
Presseansvarlig
top