Færre bilkøer gennem
Tyskland til sommer

​Danske feriebilister får nemmere ved at komme gennem Tyskland denne sommer. Årsagen er ganske enkel færre vejarbejder.  Her får du et overblik over hvilke strækninger, der at bedst at benytte og ikke mindst, hvilke du bør undgå.

Om godt en måneds tid drager mere end én million danskere på ferie i egen bil. Kører de gennem Tyskland er der god mulighed for, at turen glider nemmere end sidste år. Langt de fleste danskerne benytter Autobahn A7 (fra Flensborg i nord til Ulm i syd) og A9 (fra Berlin til München), og i følge den tyske bilistorganisation ADAC vil der være færre strækninger med kø på netop disse to ruter.

I år melder ADAC, at A9 kun har 11 procent strækninger med risiko for langsomt kørende trafik. Dét er godt nyt, især for de sjællandske bilister, som kører via færgeoverfarterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Milliardinvestering i vejnet kan mærkes

Udbygningen af den tyske Autobahn har stået på de seneste syv år. Siden 2006 har man investeret over 120 milliarder kroner i vejnettet, og det kommer i den grad de danske bilister til gode i år.

For eksempel er A7 på flere strækninger udbygget til tre og fire spor i hver retning. Udbygningen fortsætter dog, så man undgår ikke helt de velkendte skilte med teksten ”Wir bauen für Sie”, og der vil stadig være strækninger med hastighedsbegrænsninger og kødannelser. Man skal derfor undgå trafikknudepunkterne ved Hamborg og Würzburg på A7 samt Nürnberg på A9 i myldretiden.

I år skal man undgå A3 og A8

Mens vejarbejderne på A7 og A9 er blevet færre, så er de tværgående strækninger A3 (fra Frankfurt i vest til Regensburg i øst) og A8 (fra Karlsruhe i vest til Salzburg i øst)i år præget af massive vejarbejder.

Det betyder, at der er risiko for kø på mere end halvdelen af A3, og faktisk er der op til 70 procents risiko for kø på A8. Derfor anbefaler ADAC, at bilisterne undgår A3 og A8 i sommerperioden og i myldretiden. Dét er råd som er værd at lytte til, da man kan forvente tre-fire timers ekstra rejsetid på netop disse to strækninger.
Hav ekstra tålmodighed på de travle dage på motorvejen

De faste huskeregler

Vejarbejder eller ej, så skal man altid væbne sig med ekstra tålmodighed om fredagen og i det hele taget i myldretiden fra kl. 7-10 og kl. 15-19 omkring de store tyske byer.

”I år ser det ser ud til at danskerne kommer til at holde mindre i kø på turen gennem Tyskland. Det er dog en god idé at være særligt opmærksom på fredage og lørdage i ugerne 29,30,31 og 32. Her er det tyske vejnet ekstra belastet af ferietrafikken, så hvis man har mulighed for at køre ud på andre dage, bør man overveje det,” oplyser Lene Bonde, kommunikationschef hos energiselskabet OK.

Hun opfordrer i øvrigt de danske feriebilister til altid at have en ekstra dunk motorolie og sprinklervæske med på turen – og ikke mindst noget koldt at drikke, hvis man skulle være uheldig at sidde fast i en længere kø.