Bliv klogere på registreringsafgiften på din nye bil

I starten af februar 2021 vedtog Folketinget en ny registreringsafgiftslov, der beskriver, hvilke afgiftssatser der skal være på biler helt frem til 2030. Formålet med loven er at fremme den grønne omstilling på transportområdet i almindelighed og for personbiler i særdeleshed.

Op mod 1 mio. elektrificerede biler i 2030

Baggrunden for det nye afgiftssystem er, at der ved indgangen til 2030 skal køre op imod én million elektrificerede biler på de danske veje. Her får du et overblik over, hvordan registreringsafgiftsloven er sammensat for de enkelte motortyper.

Få en hjemmeladeboks hos OK

Afgiftssystemet er blevet forenklet

Helt grundlæggende er afgiftssystemet blevet forenklet.

Tidligere var der en lang række tekniske fradrag, som for eksempel et fradrag i afgiften, hvis bilen havde en radio eller et vist antal airbags. Dernæst var der fradrag for bilens brændstofforbrug samt et batterifradrag for de elektrificerede biler.

Du får et bundfradrag

I det nye afgiftssystem er en lang række af de tekniske afgifter fjernet, og i stedet er der et bundfradrag for alle biler, samt fradrag for batteripakkens størrelse samt ekstraordinære fradrag, hvis bilen er en elbil eller en plug-in hybrid.

For benzin- og dieselbiler er der desuden indført et CO2-tillæg afhængig af, hvor meget CO2 bilen udleder pr. km.

Overblik over fradragene for hver type bil

Benzinbiler får et bundfradrag på 21.700 kr. Desuden beregnes deres afgift af værdien af bilen, når den bliver importeret til Danmark i tre såkaldte skalaknæk:

  • Af de første 65.000 kr. inkl. moms betales der kun 25 procent
  • Af de næste 65.000-202.200 kr. betales der 85 procent
  • Over 202.200 kr. betales der 150 procent.

For CO2-udledningen er der følgende satser:

  • Op til 125 gram CO2 pr. km er der 250 kr. i tillæg
  • Mellem 125 og 160 gram CO2 pr. km er der 500 kr. i tillæg
  • Over 160 gram CO2 pr. km er der 950 kr. i tillæg.

Dieselbiler får et bundfradrag på 21.700 kr. Desuden beregnes deres afgift af værdien af bilen, når den bliver importeret til Danmark i tre såkaldte skalaknæk:

  • Af de første 65.000 kr. inkl. moms betales der kun 25 procent
  • Af de næste 65.000-202.200 kr. betales der 85 procent
  • Over 202.200 kr. betales der 150 procent.

For CO2-udledningen er der følgende satser:

  • Op til 125 gram CO2 pr. km er der 250 kr. i tillæg
  • Mellem 125 og 160 gram CO2 pr. km er der 500 kr. i tillæg
  • Over 160 gram CO2 pr. km er der 950 kr. i tillæg.

Plug-in hybrider får et bundfradrag på 21.700 kr.

Udleder de under 50 gram CO2 pr. km, så får de et ekstraordinært fradrag på 50.000 kr. Dernæst får plug-in hybriderne et fradrag i afgiften på 1.700 kr. pr. kWh på deres batteripakke, dog maksimalt 45 kWh. Udleder bilen under 50 gram CO2 pr. km, så får den desuden en grundlæggende afgiftssats på 45 procent i 2021.

Udleder plug-in hybriden over 50 gram CO2 pr. km, beregnes afgiften på samme måde som diesel- og benzinbiler, derfor får den ikke det ekstraordinære fradrag på 50.000 kr., ligesom den skal tilføjes CO2-tillæg for udledningen pr. km.

Elbiler får også et bundfradrag på 21.700 kr. Dernæst tilføjes et ekstraordinært fradrag på 170.000 kr., fordi, elbiler udleder 0 gram CO2. For batteripakken får de 1.700 kroners fradrag pr. kWh og maksimalt 45 kWh eller 76.500 kr.

Desuden skal man kun betale 40 procent i registreringsafgift. 

Bemærk, at for elbilerne og plug-in hybriderne nedtrappes batterifradraget pr. år frem til 2025, ligesom deres ekstraordinære fradrag nedtrappes frem til 2030. I denne artikel er det fradragenes størrelse i 2021, der er beskrevet.

Overblik over fradrag

  • Alle biler får et fradrag på 21.700 kr.
  • Plug-in hybrider, der udleder under 50 gram CO2, får ekstraordinært 50.000 kr. i fradrag
  • Plug-in hybrider, der udleder under 50 gram CO2, har i 2021 en afgiftssats på 45 procent
  • Plug-in hybrider og elbiler får 1.700 kr. pr. kWh i fradrag for deres batteripakke, dog maksimalt 45 kWh
  • Nulemissionsbiler (elbiler og brintbiler) får et ekstraordinært fradrag på 170.000 kr.

CO2 tillæg:

  • 250 kr. pr. gram op til 125 g CO2 pr. km.
  • Mellem 125 og 160 gram CO2 pr. km udgør tillægget 500 kr. pr. gram
  • Over 160 gram CO2 pr. km udgør tillægget 950 kr. pr. gram CO2.

De grønne ejerafgifter for diesel- og benzinbiler justeres løbende, det samme gør udligningsafgiften for dieselbiler.

Se mere om L 129, lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven her

top