Sådan opvarmer du elbilen uden at bruge batteriet

Morgenfrost, blæsevejr og regn. Vinter og efterår er højtid for sædevarme. Her får du ekspertens smarte trick til, hvordan du får en dejlig varm bil – helt uden at bruge bilens batteri.

Tip til opvarmning

Det koster på rækkevidden at opvarme bilen. Særligt hvis du skruer op til maks. Men her har vores ekspert et smart og supersimpelt trick:

Begynd at opvarme bilen, mens bilen stadig lader. På den måde kan du starte dagen med fuldt batteri – og en dejlig varm bil. 

Bemærk: Sæt ikke sluttidspunkt på din planlagte opladning for at udnytte dette.

Ebil oplader ladeboks

Vidste du, at ...

Det tager minimum 40 minutter at lade din elbil op. Og typisk op til 10 timer, afhængigt af dit batteris størrelse, dit ladeudstyr og din ladeboks. Men så er det godt, at du kan lade op, mens du sover.

Vidste du, at din ladetid først opgøres korrekt, når dit batteri er 80 % opladt. De sidste 20 % tager nemlig væsentligt længere tid.

Elbil batteri indikator

Hvor meget påvirker opvarmning elbilens rækkevidde?


Opvarmning påvirker elbilens rækkevidde. Bilens batteri skal opvarmes til omkring 20-30 grader for at fungere optimalt. Om vinteren falder rækkevidden, da batteriet bruger ekstra strøm på at opnå en effektiv temperatur. Ved frysepunktet kan rækkevidden være nede på 70 % af WLTP-standarden. For hver grad temperaturen falder under 20 grader, reduceres rækkevidden med ca. 1 %. Det kræver mere strøm at holde elbilen kørende i koldt vejr, og derfor begrænses rækkevidden. Det kræver især meget energi at få elbilens batterier op i den temperatur, hvor de arbejder mest effektivt. Om vinteren kræver det energi fra batteriet til at varme det op, mens der stort set ikke er behov for opvarmning om sommeren. Energieffektiviteten om sommeren kan sagtens være 6-7 kilometer pr. kWh, mens den om vinteren er nede på 4 kilometer pr. kWh. I de lune måneder kan de fleste biler køre 20-30 % længere på en opladning sammenlignet med vinterperioden.

Opvarmning af kabinen koster også meget strøm. Sænk temperaturen på klimaanlægget og brug i stedet sæde- og ratvarme, når du kører alene – det er en mere energieffektiv løsning. Allerede inden turen starter, kan du varme bilen op på forhånd, mens den lader. Hvis du varmer kabinen op inden turen, skal bilen ikke bruge energi på det, når du kører, og det giver flere kilometer. Du kan også indstille en lavere temperatur i kabinen, og evt. køre med rat- eller sædevarme eller lidt ekstra tøj - det koster mindre batteri end at opvarme kabinen.

Flere artikler om opladning

top