Sandt eller falsk? Faktatjek af 7 påstande om elbiler

Vi køber flere og flere elbiler, og teknologien udvikles hele tiden. Her er et faktatjek på syv af de mest omtalte påstande om elbiler.

Elbiler kører ikke så langt som opgivet

Alle biler – både diesel- benzin- og elbilers rækkevidde måles efter en særlig global målenorm, der kaldes WLTP og er en ensartet testmetode til fastlæggelse af brændstofforbrug og udstødningsemissioner.

Elbilernes realistiske rækkevidde er mellem 10 og 20 procent kortere, end deres WLTP-norm indikerer. Det skyldes, at WLTP-værdien er opnået ved en opgørelsesmetode, der ikke tager hensyn til individuelle kørselsmønstre og særlige lokale forhold. Derfor er påstanden sand.

Sandt

Kvinde der er ved at sætte sig ind i bil

Der er ikke nok oplademuligheder

Der er lige nu over 5.000 ladepunkter i Danmark til elbiler og plug-in hybrider, og dermed er antallet af ladepunkter pr. elbil blandt de højeste i Europa.

Men især i de større byer er der dog udfordringer med at finde ladepunkter - særligt om aftenen. Derfor er det en god nyhed, at regeringen har indgået en bred aftale, der medfører, at vi har omkring 23.000 ladepunkter i 2025.

Her kan du oplade bilen hos OK

Falsk

OK og Vestas leverer strøm til lynlader til din elbil

Batteriet taber ladeevne over årene

Sandt. Men slet ikke så meget som frygtet. Undersøgelser fra Tesla indikerer, at batterierne holder helt op til 90 % af deres ladeevne efter brug i otte år, der er den generelle aldersgrænse for, hvor lang tid bilfabrikkerne yder garanti for elbilernes ladeevne.

Desuden er der en række gode råd, som forbedrer holdbarheden. Du bør bl.a. undgå at parkere i solen i længere tid, undgå overopladning og at batteriet bliver fuldstændig afladt.

Er du interesseret i en hjemmeladeløsning, så læs mere om OK's ladepakke.

Læs mere om OK Ladepakke

Sandt

Overblik over ladetid og kilometerantal på instrumentbrættet i en elbil

Elbilens rækkevidde begrænses om vinteren

Det kræver mere strøm at holde elbilen kørende i koldt vejr, og derfor begrænses rækkevidden. Det kræver især meget energi at få elbilens batterier op i den temperatur, hvor de arbejder mest effektivt.

Derfor anbefaler bilproducenterne, at du så vidt muligt varmer bilen op om vinteren inden du kører afsted.

Sandt

Biler på motorvej med sne og fygning

Elbilens rækkevidde bliver kortere i regnvejr

Når det regner, øges dækkenes rullemodstand, og derved skal energiforbruget øges for at opretholde en given hastighed. Derfor nedsættes elbilens rækkevidde, når det regner.

Det samme gælder i øvrigt for benzin- og dieselbiler.

Sandt

Elbilen er kun beregnet til bykørsel

Danskere med egen bil kører i gennemsnit 16-18.000 km om året eller 50 km om dagen. Og i dag er der mere end 40 forskellige elbiler, der har en rækkevidde på over 300 km, så elbiler kan sagtens bruges som pendlerbil til og fra arbejde.

Falsk

Hånd på ladestik til elbil set tæt på

Der er kun få typer elbiler

I løbet af 2022 vil der være kommet over 100 nye elbil-modeller på markedet i Danmark i alt, så påstanden holder ikke.

Du kan nu få elbiler helt nede fra mikroklassen og op til de store SUV’er, altså de store firehjulstrækkere.

Falsk

Kvinde står ved siden af elbil og taler i mobiltelefon
top