Hvordan fungerer elmarkedet?
El er en råvare ligesom kul og gas, men el kan ikke lagres. Når du betaler din elregning, betaler du for mere end selve råvaren. Du betaler også afgifter, moms og distribution via elnettet.

El er en råvare ligesom kul og gas, men el kan ikke lagres. Når du betaler din elregning, betaler du for mere end selve råvaren. Du betaler også afgifter, moms og distribution via elnettet.
Prisen på el bliver fastsat på en elbørs, kaldet for Nord Pool Spot, hvor det er udbud og efterspørgsel, som afgør prisen. Her udveksler nordiske og andre europæiske lande el på tværs af landegrænser. Konkurrencen sikrer lave priser og øger forsyningssikkerheden i alle lande.
Eftersom det er udbud og efterspørgsel, som fastsætter elprisen, svinger prisen time for time. Det betyder, at der er perioder på døgnet, hvor du bruger mere strøm – oftest vil det være i kogespidsen fra kl. 17 til 20, hvor de fleste laver mad – og i det tidsrum er elprisen højere end midt på dagen og om natten, hvor udbuddet som regel er større.
Der er forskel på elprisen afhængig af, hvor du bor. Det skyldes, at der er begrænsninger i kabelforbindelsen, som transporterer el. Hovedsageligt er det Storebæltsforbindelsen, der er udfordret.
Vest for Storebælt er i el-sammenhæng tæt forbundet med Tyskland. Det kan betyde, at på dage uden meget vind i Danmark, prissættes strømmen efter det tyske prisniveau, der typisk er højere end i Norden. Omvendt er man øst for Storebælt tæt forbundet med Sverige, hvor produktionsomkostningen er en tand lavere.
Vælger du el fra OK, får du el til en god og konkurrencedygtig pris.
For eksempel var OK El Flex 16 % billigere end gennemsnitsprisen fra januar til og med december 2021.
Kilde: Gennemsnitspriser ifølge Forsyningstilsynets Prisstatistik for elhandlere på det frie elmarked 2021.
16 % billigere end gns.
Der er flere faktorer, som kan påvirke elprisen. Udbud og efterspørgsel fastsætter prisen på el, men prisen svinger bogstaveligt talt, som vinden blæser. Vind og vejr har nemlig betydning for mængden af strøm, som solceller, vindmøller og vandkraft kan producere. Det gør, at jo mere det regner, blæser eller solen skinner, jo billigere bliver elprisen.
Er strømmen gået, er der flere ting, du skal gøre. Du kan starte med at tjekke, om HFI-/HPFI-afbryderen er slået fra. Hvis alle gruppeafbrydere er slået fra, så prøv at tænde afbryderne igen én ad gangen, til du finder det defekte apparat. Når du finder fejlen, kan du skrue sikringen ud, skifte den og slå HFI-/HPFI-afbryderen til igen. Så skulle strømmen gerne virke igen.
Har du stadig ikke strøm, kan strømafbrydelsen skyldes en fejl på det lokale elnet, og så skal du ringe til os på 70 10 20 33. Så sidder vi klar til at hjælpe dig.
I Danmark er det typisk vejret, som er årsag til strømafbrydelser. For eksempel kan storm, orkaner og isslag forårsage skader på højspændingsnettet, som giver strømafbrydelser.
Det danske elnet er robust, og derfor er strømafbrydelser sjældne i Danmark. Faktisk har vi danskere strøm i stikkontakten 99,997 % af tiden.
El er en råvare ligesom olie, kaffe eller stål. Men el kan ikke lagres. 58 % af strømmen kommer fra vind, vand og sol. Resten kommer fra kul, affald, biogas, naturgas og atomkraft. Elnettet transporterer strømmen fra kraftværkerne ud i landet. Og på sin vej passerer strømmen gennem transformatorstationer, der reducerer spændingen, og sender el ud i dine stikkontakter.
Det statsejede selskab, energinet.dk, og dit lokale netselskab står for transporten og forsyningssikkerheden. Til gengæld har vi hos OK som dit elselskab ansvaret for, hvor meget strøm du bruger.
Og bliver du i tvivl om noget som helst, kan du altid ringe til OK på 70 10 20 33.
Som elselskaberne køber vi el til spotpris, det vil sige time for time. Men din elpris bliver fastsat efter andre modeller, typisk som flex pris og fast pris.
Flexpris følger markedsprisen op og ned. På den måde får du mulighed for at udnytte prisdyk i elmarkedet.
Vil du kende din præcise elpris måned for måned, så skal du vælge fastpris. Her låser du prisen fast for en bestemt periode, så du altid betaler samme pris.
Den 1. april 2016 kom der nye regler på elmarkedet, for at gøre det enklere for dig som elkunde. Nu skal du kontakte OK på 70 10 20 33, hvis du har spørgsmål til dit elforbrug, skal flytte eller oplever problemer.
De nye regler betyder også, at du fremover kun får en samlet regning for både elforbrug og afgifter fra din el-leverandør. Regningen får du stadig 4 gange om året, men den er blevet mere simpel og til at forstå.