Har dit udstyr stået stille? Sådan starter du op

Maskiner og produktionsanlæg er i dag ofte både store og komplicerede. Så der er meget, du skal holde øje med og tjekke inden en opstart. For selvom dit udstyr står stille, er det ikke ensbetydende med, at det er i samme tilstand, som da det blev stoppet. Derfor har vi samlet de allerbedste råd om smøring før opstart her.

Hydrauliksystemer og gear

1. Dræn vand

Før opstart er det vigtigt at dræne vand fra tank, gear og steder i systemet, hvor olien har samlet sig. Når olien står stille i længere tid, vil vandet falde til bunden på grund af massefyldeforskellen. Der kan også være olier som polyglykoler, der er mere blandbare med vand, og som har næsten samme eller lidt højere massefylde, hvor det kan være svært at dræne. Her vil vandet typisk ligge ovenpå olien.

Vær især opmærksom på tanke, som står udenfor, eller hvor temperaturen svinger. Her kan der opstå kondens i tanken, og hvis du konstaterer vand, kan en opfølgende olieprøve være en god idé.

2. Tjek olieniveauet

Det er også vigtigt at tjekke, at olieniveauet er, som det skal være. Tjek blandt andet skueglas på gear, og sørg for at få toppet op, hvis niveauet er lavt.

3. Tjek filtre

Filteret er det sted, hvor alle urenhederne samler sig. Og dermed også alt det, der kan virke nedbrydende på olien og filtermaterialet. Har du mistanke om, at filteret ikke er, som det skal være, så skift det. Efter opstart er det en god idé at tjekke, at der er normalt trykfald over filteret.

4. Udluft evt. hydrauliksystemerne

I hydrauliksystemer kan det være nødvendigt at udlufte systemerne. Olien er muligvis ikke returneret, før maskineriet blev lukket ned, og efter længere stop kan det være en ide at udlufte systemet. Det gælder også pumpen, så den kan suge an igen.

5. Start med lavt tryk og lav belastning

Når du starter op, er det vigtigt at undgå hård belastning. Ved stilstand vil smørefilmen langsomt forsvinde fra de dele, der skal smøres. Det er derfor vigtigt at undgå for hård belastning, indtil din olie cirkulerer rundt i systemet igen.

6. Tjek for utætheder

Det kan være hårdt ved pakninger og tætninger at stå stille. Og små utætheder er måske ikke synlige, mens systemerne står stille. Men når olien cirkulerer igen, og systemet bliver varmt, kan det være godt at følge op på eventuelle utætheder.

 

Fedtsmurte lejer

1. Inspicer for størknet fedt.

Hvis der er risiko for størknet fedt på smørenipler, smøreslanger og smørerør, skal de renses, så det ikke kommer videre ind og blokerer.

2. Smør lejerne op

Smør igennem, til du ser, at lejet er fyldt med frisk fedt. Sørg for, at den gamle fedt kan komme ud af eventuelle dræn fra lejer. Ellers kan det gå ud over lejetætninger på grund af overtryk i lejet.

3. Start langsomt og med lav belastning Det er vigtigt, at dit smøremiddel kommer ind til kontaktfladerne, så smørefilmen er etableret, når du starter op med belastning.

4. Kontrollér lejerne efter opstart

Tjek om der er lejer, der bliver varmere end normalt, eller om der er vibrationer. Du kan eventuelt eftersmøre, når lejerne roterer - hvis det er muligt. Det kan specielt anbefales, hvis der er tale om fedtsmurte aksler med bøsninger. Her er det især vigtigt, at fedtet fordeles.

Selvom et leje på en aksel eller en aksel i en bøsning gerne tager ekstra fedt, er det ikke tilfældet for alle motorer. Det er derfor vigtigt, at du følger fabrikantens anbefaling for fedtmængde, når de smøres op.

Vi er klar til at hjælpe dig

Har du spørgsmål til smøringen, eller andet omkring dit udstyr, er du altid velkommen til at spørge på 70 12 12 01. Er der tale om specielt udstyr, er det altid vigtigt, at du følger fabrikantens anbefalinger.

Skal vi hjælpe dig med optimering?

Flemming Søren Jensen

Smøreolieingeniør, Danmark/Grønland

Jan Kjærgaard

Produkttekniker

top