Når man skelner mellem mineralske og syntetiske smøremidler, er det ikke nogen hemmelighed, at syntetiske smøremidler er bedst, hvorfor så det?
Hvis vi starter med mineralske olier, så fremstilles mineralske smøremidler ved at raffinere råolien. Det betyder, at olien skilles ad, og de individuelle komponenter inddeles efter kogepunkt. De lette komponenter anvendes til brændstof, mens komponenter til smøremidler findes i den lidt tungere ende, og endelig blandt de helt tunge komponenter finder man asfalt.
Da raffinering er en forholdsvis grov sortering, indeholder mineralske produkter en del forskellige og som regel uens komponenter, hvilket ikke er optimal i forhold til smøremidlets egenskaber.
Omvendt er syntetisk olie viderebehandlede, så de er mere ensartet, hvilket giver nogle meget bedre og mere stabile egenskaber sammenlignet med mineralske olier. Dette er både tilfældet ved høj og lav temperatur. Jo mere ensartede, jo mindre friktion, hvilket som bekendt resulterer i et mindre energiforbrug.
Dertil, er der en række fordele forbundet ved syntetiske smøremidler:
- Flere driftstimer i produktionen
- Lange skifteintervaller
- En mere stabil produktion
- Færre nedbrud
Læs mere om forskellen på syntetiske og mineralske smøremidler