Alt om el til ladestandere i din boligforening

Der er mange spørgsmål, når du overvejer at etablere ladestandere i din ejer-, andels- eller boligforening. Skal I betale en fast eller en variabel pris? Hvad gør boligforeningen, hvis prisen på el stiger? Og hvordan bevarer I overblikket over jeres elforbrug? Alt det, og meget mere, får du svar på her.

Hvad skal I vælge?

Hos OK anbefaler vi, at du vælger en variabel pris, der følger prisudviklingen time for time. Hvis din boligforening vælger at få opsat en ny separat afregningsmåler, hvor OK betaler for elforbruget til ladestanderne, vil elaftalen automatisk være med en variabel pris og med grøn strøm.

Du oplader til OK's opladsningspris, som vi justerer ud fra vores forventning til elprisen den kommende måned.

Læs mere om ladeløsning til boligforeninger

 

Lup på grafer

Hvad gør vi, hvis elprisen stiger?

Hvis elprisen stiger, vil OK også hæve opladningsprisen. Dog tilbagebetaler vi elforbruget via vores tilbagebetalingssats, der svarer til en gennemsnitlig elpris for den pågældende måned.

Alternativt kan OK overtage el-leverancen til ladestanderne ved at installere en separat afregningsmåler. På den måde slipper du for tilbagebetalingssatser, og OK påtager sig risikoen, hvis elprisen stiger. Vær opmærksom på, at opladningsprisen også kan stige, hvis vi forventer, at elprisen stiger.

Elmåler

Strømmen: Hvad skal du vide?

OK er kåret som det elselskab, der har Danmarks mest tilfredse kunder.

Hør, hvad din boligforening skal have styr på, når det kommer til strømmen.

Ladestanderløsninger til din boligforening

Hvordan bevarer vi overblikket over foreningens elforbrug?

De fleste el-leverandører har selvbetjeningsportaler, hvor din forening kan følge elforbruget. Hvis jeres ladestander kobles til en afregningsmåler, hvor I også bruger strøm til andre formål (f.eks. bygninger, elevatorer eller lignende), kan I dog ikke opdele ladeforbruget.

Har I en ladestander fra OK, får I adgang til forbrugsrapporter, hvor I kan følge med i, hvor mange kWh der er gået igennem ladestanderne, og i hvilken periode opladningerne er foretaget.

Læs mere om ladeløsning til boligforeninger

Se dit elforbrug på Min OK

Spørgsmål og svar om el

Elprisen varierer time for time og inkluderer forskellige elementer som NordPools rene elpris, nettariffer fra netselskaberne og systemtariffer fra Energinet.

Med OK's ladeløsning kan der opstilles en separat afregningsmåler, og OK leverer el samt dækker omkostningerne til ladestanderne. Boligforeningen betaler herefter kun OK's faste opladningspris, som justeres løbende, baseret på vores forventninger til elprisen.

Hvis I tilslutter ladestanderne til en eksisterende elaftale med en afregningsmåler, bliver ladeforbruget blot en ekstra post på jeres elregning. I vil se en stigning på jeres elregning, men ladeforbruget vil blive tilbagebetalt til boligforeningen via OK’s tilbagebetalingssats.

Se mere her

Elafgiftsrefusionen er en del af OK's tilbagebetalingssats, når boligforeningen betaler for el til ladestanderen. I skal dog være opmærksomme på, at I ikke kan få elafgiftsrefusion, hvis målepunktet, hvor ladestanderne tilsluttes, allerede har fået reduceret elafgift – f.eks. på grund af varmepumpe eller solceller.

Beboeren betaler kun OK's aktuelle opladningspris, og boligforeningen får refunderet ladeforbruget via tilbagebetalingssatsen. Hvis I vil undgå tilbagebetalingssatser, skal der installeres en separat afregningsmåler med OK som el-leverandør.

Ja, OK håndterer fakturering af beboeren til vores nuværende opladningspris. Boligforeningen modtager til gengæld en tilbagebetaling baseret på vores aktuelle tilbagebetalingssats, som svarer til den gennemsnitlige elpris.

Hvis I har el nok, tages den fra jeres eksisterende el-tavle. Alternativt kan I tilmelde nye ampere og få opsat en ny el-tavle.

Personer med headset

Har du brug for hjælp?

Ring til os på 89 32 24 2789 32 24 27, vi sidder klar til at hjælpe.

Gå til hjælp

Send dit telefonnummer

så ringer vi dig op hurtigst muligt

top