OK tilbyder smart lastbalancering til dine elbiler

Med lastbalancering kan dine elbiler altid oplade med så meget effekt som muligt.

Få rådgivning

Hvad er lastbalancering?

Lastbalancering kaldes også lastdeling, load sharing og load balancing, men alle ordene er udtryk for det samme. Det er nemlig en smart måde at fordele strømmen på, når du oplader flere elbiler.

Har du ikke ampere nok, kan du lastbalancere din ladeløsning, så du kan oplade med flere ladeudtag, end du har ampere til. På den måde behøver du ikke nødvendigvis at købe flere ampere for at alle dine biler kan oplade samtidigt.

Elladestander hos OK

Hvordan fungerer lastbalancering?

OK tilbyder lastbalancering med vores EVBox Businessline-ladestander. Med lastbalanceringen laver vi en HUB/SAT-løsning, hvor den første ladestander på din lokation er en HUB, og de øvrige ladestandere (SAT) kobles til HUB'en.

HUB'en kaldes også for en "master", og det er den ladestander, der styrer de andre. Der kan maksimalt kobles ni SAT'er til én HUB, svarende til 20 ladepunkter. Herefter skal der opsættes en ny HUB.

EvBox buisnessline hurtiglader

Fordel dine ampere ligeligt imellem bilerne

Én måde at opsætte lastbalancering på, er ved at fordele dine ampere ligeligt imellem de biler, der holder til opladning.

Nedenfor kan du se et eksempel, hvor der først er koblet fire biler til ladestandere, som kan få næsten fuld ladeeffekt på 11 kW (16 ampere). Dernæst bliver en femte bil koblet til, og alle biler falder dermed til ca. 8,5 kW i ladeeffekt. Dermed behøver du ikke nødvendigvis tilkøbe ampere, da bilerne kan lade med den mængde strøm, der er til rådighed.

Lastbalancering, e-mobilitet

Har du brug for flere ampere?

Hvis du benytter dig af lastbalancering, kan du altså opleve, at dine biler lader langsommere, end hvis der var købt strøm nok til, at alle biler kan lade med fuld effekt.

For at afgøre om du skal købe ekstra ampere, kan du overveje:

Hvis dine biler skal ud at køre igen hurtigst muligt, kan det være en idé at have strøm nok til rådighed til, at alle biler kan oplade med fuld effekt. Vores erfaring er dog, at de fleste enten oplader hen over natten eller i arbejdstiden, hvor bilen typisk først flyttes efter 6-8 timer.

Hvis du forventer, at alle ladestandere typisk vil blive benyttet på samme tid, kan det være en idé at have strøm nok til rådighed til at alle biler kan oplade med fuld effekt. Vores erfaring er dog, at der i mange tilfælde er ledige ladepunkter på en lokation, og at bilerne dermed for det meste vil kunne oplade med fuld ladeeffekt, før lastbalanceringen træder til.

Din elektriker kan hjælpe dig

Vi anbefaler, at du tager kontakt til dit forsyningsselskab eller lokale elektriker. Gennem forsyningsnetværket kan din elektriker finde ud af, hvor mange ampere, du har til rådighed, og hvor mange du bruger, når du bruger flest.

Når du ved, hvor mange ampere, du har, er det nemt at beregne, hvor mange ekstra ampere, du har brug for. Vær opmærksom på, at der i mange kommuner er flere måneders ventetid.

Guide: Alt om ampere

Ladeløsninger til erhverv
top